Christensen institute definerer blended learning som formel uddannelse hvor den lærende:
delvist deltagere i online læreprocesser med en vis grad af kontrol over tiden, stedet, tempoet og/eller læringsstien;
delvist mødes fysisk med læreren ude af sit hjem;
og modaliteterne som den enkelte lærende møder skaber en integreret (meningsfuld) læringssti til forståelse af det faglige indhold.
(egen oversættelse fra Christensen Institute)
Blended learning er således et bredt spektrum af undervisning der "blander" online og fysiske værktøjer og rammer for at facilitere meningsfulde læringsveje, hvor den lærende i en vis grad har kontrol over tid, sted, tempe og/eller læringssti. Det er dermed svært at undgå at arbejde med blended learning selvom man forsøgte på det, omend der naturligvis kan tales om forskellige bevidsthedsniveauer og kvalitet i den måde man som underviser benytter mulighederne for at "blande" de online og de fysiske rammer og værktøjer, men også for den måde vi på et dobbeltdidaktisk niveau bidrage til de lærerstuderendes refleksion over egen kommende undervisningspraksis.
Flipped Classroom er et eksempel på blended learning. Simpelt sagt blandes det online og fysiske her ved at eleverne starter med at se en video hjemme (online rum), og mødes i klassen for at arbejde videre med videoens faglige indhold (fysiske rum).
Undervisningen blander typisk synkrone undervisningsformer (fx læreroplæg og gruppearbejde i klassen) med asynkrone undervisningsformer (fx læsning og arbejdet med studieprodukter). I firfeltsmodellen er det online og det fysiske kombineret med det synkrone og asynkrone i et forsøg på at demonstrere hvordan de fire elementer kan "blandes".
(Egen model)