Denne side tjener i første omgang som indhold og ramme for workshoppen i august 2020 (se workshopsiden), men kan måske på sigt udvikle sig til en indholds og ressourceside for undervisere (eller måske ligefrem studerende - selvom de som udgangspunkt ikke er målgruppen for dette site).
Coronaregler: Hold en meters afstand, vask ofte hænder (alternativt sprit) - eller brug mundbind.
Forudsætninger: Jeres svar, Jer, mig og flipped undervisning
Præsentation med slides: Baggrund, principper og handling.
Rammesat arbejde: Vekslen mellem hands on-produktion, diskussion og refleksion.
Opsamling: Next step for din undervisning? Evaluering af workshoppen.
Dobbeltdidaktik: I hvilket omfang tænker du at de studerende også skal lære flipped undervisning som didaktiske metoder.
Jeg tænker i hvert fald at mine stud. skal prøve det i undervisningen.
Det skal de, når de er blevet fortrolige med FL som anvendt af underviseren. Hvor meget afhænger af rammeforudsætninger osv.
det synes jeg bestemt de skal
Jeg tænker at de skal lære at det er en mulighed, nogle vil måske blive afskrækket mens andre vil tage den til sig.
Det dodbelte blik er til stede i al undervisning
Affektion: Hvad er din umiddelbare holdning til arbejdet med flipped undervisning?
Jeg har gjort det meget i sidste semester og var glad for det, men vil gerne lære mere.
Sygt fedt
er ikke i tvivl om designets muligheder - og har sat mine studerende til at lave og anvende det - men det pinlige er at jeg ikke selv ved hvordan jeg laver en ordentlig optagelse, med god lyd
Jeg kan se nogle fordele i forhold planlægning og indragelse i undervisning, men tænker også at det er noget som kan tage en del tid at lave
Jeg er optaget af begrebet pædagogiske koblingsdannelser, som var et centralt begrev i min ph.d. Jeg er med i et projekt med at producere undervisningsfilm for fonden for innovation og entreprenørskab i efterårssemesteret,så jeg har store forventninger til denne workshop.
Udbytte: Hvad vil du gerne have ud af deltagelsen i workshoppen?
Praktisk viden om hvordan man gør
Mulighed for at brygge på, hvordan jeg vil arbejde med FL i efteråret og input hertil
Fif til at lave gode videoer. Både det tekniske og hvad jeg skal være obs på indholdsmæssigt
lære det helt lavpraktiske håndværk
Lære nogle praktiske redskaber som jeg kan bruge, hører erfaringer på gode og dårlig ting ved medtoder, samt teori.
Jeg tror jeg kan få et stort udbytte ift. min undervisning
I bliver kastet ud i en masse nu hvor vi forhåbentligt kan arbejde selvstændigt med egne udfordringer og med støtte:
Denne side som rammesætning: lu-blended.dk, workshops, workshop 6, "side om flipped learning"
Mastery based - Det vil sige hvor individer eller små grupper under vejledning arbejder med udvalgte udfordringer i eget tempo.
Stram rammestyring - paradoksalt er den frie "mastery based" tilgang suppleret med et krav op om mange små produktioner. Det kan og skal ikke være perfekt, og vi lærer mere -(noget andet) hvis vi kommer nogle iterationer igennem hvor vi måde tænker, producerer og reflekterer - både om de tekniske procedurer og de didaktiske sammenhænge.
Deling af indhold: Vi kan løbende dele vores videoer via workshoppens delingsformular så vi kan se dem for sig eller i fællesskab og diskutere kvaliteter (man kan se svarene af regnearket svar fra delingsformularen).
Konti, brugernavne, kodeord osv.: Videodeling i forms (365/Google) kræver YouTube, og dermed en Google-konto (fx ...@gmail.com).
Det forventes at alle når (eller i forvejen kan nedenstående).
Se eksempler på primervideoer: Sisse, Mille, Claus eller Contina.
En primer-video rammesætter starten på noget nyt - i dette tilfælde flipped undervisning. Videoen er i princippet målrettet dine studerende og indholdet rammesætter den kulturforandring du gerne ser for dig (også med dine egne usikkerheder). Men vi arbejder her kun på skitseplan - måske vil du gerne anvende videoen bagefter, men det er ikke som udgangspunkt meningen.
Vælg form (tegning, ansigt eller andet?)
Forbered indhold til kort udkast af primervideo.
Skyd videoen med din smartphone.
Upload videoen til YouTube
Opret en YouTube-konto hvis ikke du har det - altså en Google-konto (fx ...gmail.com). Det kan gøres på Google signup-siden.
Installer YouTube på din telefon, log på og upload videoen via kameraikonet øverst i appen (se evt. vejledningen "Upload fra din telefon")
sørg for at videoen kan ses ("offentligt / public" eller "alle med linket / unlisted")
Find linket til din video via din YouTube-konto og del det i vores delingsark (Se evt. andres delte links på delte links).
Vi ser uddrag af vores primer-videoer og diskuterer form, indhold og hvordan man kan arbejde videre med det.
Inspiration til det mindre rammesatte selvstændige arbejde. Det her når vi ikke på 3 timer.
I skal nu arbejde med flipped learning og fagligt indhold. I kan ikke nå det hele, så spring til det der giver mest mening for jer, og begynd ikke at læse i jeres egne fagbøger, men brug noget af den viden I har på rygraden - dette under en hypotese om at I lærer gennem produktionen og den feedback materialet og de andre i lokalet giver. Det skal ikke være perfekt.
Optag 1-2 minutters video med et simpel fagligt indhold
Inspiration: Den gode video
Igen arbejdes der eksemplarisk, pas på med at I ikke fordyber jer for meget, men får produceret og kommer hele vejen igennem processen. Videoen skal fungere på et principielt niveau, alt skal ikke være gennemtænkt.
Vælg noget simpelt og centralt fra dit fagfelt - fx i form af en figur eller 1-2 begreber der ofte anvendes eller er særligt svære at forstå.
Find nogle få faglige pointer, og find en logisk rækkefølge i dem.
Optage en video hvor du forklarer. Vælg den bedste af 3 optagelser
Læg den på YouTube
Opret et (online) spørgeskema - fx en 365 forms eller Google forms hvor du indlejrer din video og stiller spørgsmål.
Inspiration: Gode spørgsmål og vejledning til spørgeskemaer i office 365 og vejledning til spørgeskemaer i Google .
Vejledning: Spørgeskema i Office 365 eller spørgeskema i Google
Spørgsmålene kan have forskellig funktion:
Pointerer det vigtige ved videoen
Lapper på huller i videoen
Får respondenten til at perspektivere videre
Skaber sammenhæng mellem forberedelsen og undervisningsaktivieterne
Kontrollerer om de har set videoen
Osv...
I arbejdet med flipped learning kan ofte fortabe sig i fagligt indhold og den form teknologien tilbyder, men pointen er jo undervisning.
Overvej
Hvordan sammenhængen er imellem FLIP-modellens fire faser af dit forløb?
Hvad er anderledes i læringsrum 2, når de studerende som noget nyt har set din video. Hvilke forudsætninger er anderledes, og hvilke aktiviteter er så mest egnede i problemløsningsfasen?
Hvordan håndterer at der er nogen der har set og svaret, og andre der ikke har?
Hvilke dele af din undervisning minder mest om flipped classrooms rigide fase-model, og hvilke dele er mere frie flipped learning? Kunne du med fordel justere på formen?
Personer: Morten Korf, Kristian Foss og Morten Philipps.
Hvordan kan du lade dig inspirere af metoden fremover. Hvordan og hvor meget vil du flippe?
Hvad ved mener du at videoformatet/spørgeskemaer kan fungerer særlig godt til i din undervisning - hvad kan det ikke fungere til?
Hvordan har følgende fungeret?
Tidsplan/prioritering?
Kvaliteten/værdi af fx præsentation, selvstændigt arbejde og løbende vejledning.
Har I kunne bruget hinanden?
...
Besvar i øvrigt også gerne den skriftlige evalueringen også.