Følg linket for at tilmelde dig: Tilmelding til workshops (OBS: Hvis du tilmelder dig efter torsdag, så skriv også direkte til workshopafholderen).
OBS om nye tilmeldinger eller aflysninger. Skriv direkte til workshopafholder, ligesom workshopafholder skriver til jer.
Lokaler fremgår nu af workshoplisten herunder. I mødes i første lokale og kan benytte ekstralokalet.
Coronaforbehold: Alle workshoplokalerne er beregnet til minimum 25 personer (de fleste til 30). Husk afstandskrav og benyt masker og tilhørende ekstralokaler afhængig af aktiviteterne.
Beskrivelser for workshops ses ved at folde den enkelte overskrift ud.
Vi afholder workshops med forskellige vinkler på blended learning mandag d. 10. august og tirsdag d. 11. august, begge dage fra 9.00 til 12.00 på campus Carlsberg. Herunder kan I se overskrifter, beskrivelser af workshopperne, hvor du kan tilmelde dig en workshop mandag og en anden tirsdag.
Nogle workshops gentages både mandag og tirsdag.
Se også forsiden for at forstå det grundlæggende begrebsapparat for blended learning.
I lokale CC W6.17 (ekstra W6.18). Kun mandag 9.00 til 12.00.
Ved at deltage i workshoppen er det målet er vi dels inspirerer hinanden med gode ideer til hvordan vi kan skabe meningsfuld og spændende undervisning i blendede undervisningsforløb. Jeg forventer at introducere inspiration fra teori og praksis om didaktiske tilgange til specielt synkron og asynkron online undervisning. Som et ekstra krydderi vil du blive introduceret for ny viden om kontekstualisering i blendede undervisning på læreruddannelsen som en vej til at skabe meningsfuld undervisning med de studerende. Her trækker jeg på viden fra en masterafhandling som jeg for nyligt har udarbejdet sammen med Søren Vestergaard Riis. Efter at have deltage i workshoppen er det hensigten, at du har et ønske at afprøve nye didaktiske tiltage i den kommende blendede undervisning på læreruddannelsen.
Primær forberedelse til workshoppen:
Orienter dig på siden Definition af blended learning om hvordan vi kan definere blended learning
Se video om asynkron undervisning og orienter dig i dette planlægningsark og præsentationsark om asynkron undervisning.
Overvej om og hvordan planlægningsarket vil kunne bidrage konstruktivt til din undervisning og medbring dine overvejelser til workshoppen.
Se video om synkron online undervisning
Medbring 1-3 spørgsmål eller kommentarer til indholdet i videoen, som vi kan sætte i spil på workshoppen
Medbring beskrivelser af 1-3 didaktiske tiltag som du overvejer at afprøve i din kommende synkron online undervisning
Se video om kontekstualisering af blended undervisning
Overvej på hvilke måder kontekstualinseringhjulet giver mening i forhold til din undervisning – medbring gerne nogle eksempler fra din praksis.
Overvej om du kan fremadrettet kan medtænke kontekstualisering endnu bedre i din undervisning og medbring gerne eksempler som vi kan drøfte på dagen.
Sekundær forberedelse:
Orienter dig gerne i de forskellige artikler som ligger her på sitet om blended learning på læreruddannelsen.
I lokale CC W6.17 (ekstra W6.18). Kun tirsdag fra 9.00 til 12.00.
Beskrivelse: I denne workshop bliver der givet eksempler på, hvordan man kan arbejde collaborativt gennem onedrive ved hjælp af word og forms i office 365 såvel synkront som asynkront i undervisningen.
Der bliver lejlighed til at oprette og dele mapper med studerende i onedrive og linke fra itslearning.
I lokale CC W5.18 (ekstra W5.21). Mandag og gentages tirsdag fra 9.00 til 12.00 i samme lokaler.
På workshoppen reflekterer vi over de erfaringer, vi alle fik med onlineundervisning i foråret. På grundlag af disse erfaringer skal vi forsøge at sætte ord på, hvordan vi hver især skaber kontakt og nærvær i vores vanlige fysiske undervisning, for derefter at undersøge, hvordan vores relationskompetence ”oversættes” bedst muligt til det online undervisningsrum – både når der arbejdes synkront og asynkront.
Forberedelse: Tænk over/sæt ord på refleksionsspørgsmålene i linket nedenfor, inden workshoppen begynder: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=5-BwOm5ElkS6hHAtMdvoMJcEfUcfeCRKnSP8AHDkCExUNk0yN0NKUVNFWk1LWE5RMkFHVjQxOEFNWi4u
I lokale CC W2.10 (ekstra W2.11). Mandag og gentages tirsdag fra 9.00 til 12.00 i samme lokaler.
I denne workshop vil vi arbejde med, hvordan blended learning forandrer læringsrummet, både for dig som underviser og for de studerende. Det ændrede læringsrum, har ligeledes indflydelse på din position som underviser, da du i højere grad skal re-medier og re-designer de studerendes læreprocesser.
Vi kommer til at arbejde med, hvad det betyder for undervisningen, at den bliver medieret som vi har oplevet i nedlukningsperioden, og hvad vi skal være opmærksom på, når vi arbejder med at skabe relationer i et blended læringsmiljø. Medier som fx Zoom og itslearning er en forstyrrelse af kommunikationen og relationen mellem dig som underviser og de studerende, men det er en forstyrrelse som både kan være udfordrende og givende.
Vi vil kigge på nogle teoretiske frameworks, som kan hjælpe dig med at planlægge og opbygge din undervisning i et blended format. Du vil herigennem få et analyseredskab, hvor du som underviser kan vurdere og redesigne aktiviteter, hvor mediet har en større positiv rolle.
Konkret vil vi arbejde med nogle metoder til at omlægge din undervisning til et blended forløb, hvor målet er sikre en undervisning, hvor blended undervisning bidrager til en anden og i nogle kontekster bedre læringsproces for de studerende.
I lokale CC W2.06 (ekstra W2.05).
Aflyst mandag.
... afholdes kun tirsdag tirsdag fra 9.00 til 12.00 i samme lokaler (de tilmeldte er notificeret, undtagen en der ikke har angivet navn).
Workshoppen stiller skarpt på de kommunikative og didaktiske valg og fravælg, der knytter sig til onlineundervisning i hhv. synkron onlineundervisning og asynkron onlineundervisning. Det indledende oplæg tager afsæt i resultater fra Thomas Behrens og min masterafhandling Kontekstualiseringshjulet – om teknologiforståelsesdidaktik i læreruddannelsen; og en refleksionsmodel for kontekstualiseret undervisning præsenteres. Sidstnævnte er et bud på en arbejdsmodel, der kan anvendes i planlægningen af undervisning i NetLU. Med det udgangspunkt er det tanken, at I skal have lejlighed til konkret at planlægge undervisning til det kommende modul. Undervejs reflekterer vi sammen over de didaktiske muligheder, vi kan få øje på i arbejdet med modellen.
I lokale CC W3.16 (ekstra W3.15). Mandag og gentages tirsdag fra 9.00 til 12.00.
Du er velkommen på workshoppen, uanset om du er nybegynder eller har arbejdet meget med flipped classroom eller flipped learning tidligere.
I flipped undervisning anvendes videomediet til at præsentere fagligt indhold, motivere eller rammesætte dele af undervisningen. Dette med henblik på at kvalificere de faglige aktiviteter der foregår i det fysiske møde mellem studerende og underviser.
I et længere efteruddannelses- og forskningsprojekt med blandt andet Københavns kommune har videoerne været suppleret med simple spørgeskemaer, med det formål dels at skabe en læringsaktivitet for den studerende allerede i hjemmearbejdet, og dels at give læreren mulighed for at vurdere læringsforudsætningerne og prioritere tiden i klasserummet på det mest centrale.
Workshoppen er centreret om denne lidt særlige udgave af flipped undervisning i form af FLIP-modellen, og giver plads til både at hands on teknik, didaktiske diskussioner og refleksioner over hvornår og hvordan videomediet kan inddrages meningsfuldt som funktionelt læremiddel i uddannelsen.
Forberedelse til kurset består af at se en video og besvare nogle få spørgsmål (ca. 15 minutter i alt): Se video og besvar spørgeskemaet.
Medbring: Computer, smartphone og høretelefoner (gerne med mikrofon).
Workshoppens ressourceside: Undersiden "flipped learning" indeholder alle relevante online ressourcer til workshoppen.